Intrebari frecvente din SEO

intrebari seo

SEO o disciplina contemporana care ridica intrebari aproape zilnic. Este foarte dinamica deoarece Google isi schimba algoritmul de clasificare in fiecare zi si doar ocazional dezvaluie detalii despre aceste schimbari.

E un amestec de logica, conectare permanenta la tot ce se intampla in mediul online, de matematica si creatie, de anticipare si chiar ghicire. De aceea, e dificil sa spunem ca avem/ aveti toate raspunsurile ce tin de SEO. Dar daca vreti sa va imbunatatiti cunostintele, sa puneti cap la cap mai multe informatii, sa primiti raspunsuri rapid si sa faceti un pas inainte pentru a patrunde mai adanc in toata aceasta valtoare virtuala numita SEO, urmatorul set de intrebari si raspunsuri va pot fi de folosi.

Scopul acestui text este de a elucida unele cunostinte despre SEO. Am strans cele mai frecvente intrebari despre optimizarea motoarelor de cautare (fara a avea pretentia de a epuiza subiectul) si le-am structurat cu atentie pentru ca dumneavoastra sa gasiti rapid raspunsurile cautate. Speram ca la final sa puteti spune ca stiti mai multe lucruri despre seo si sunteti un pic mai pregatit pentru a va aventura in acest demers.

1.Ce reprezinta SEO?

SEO se refera la optimizarea site-urilor pentru motoarele de cautare. Va angajati sa faceti seo atunci cand depuneti eforturi sustinute pentru ca o pagina sa obtina o pozitie mai buna in Google (SERP), cu scopul final de a creste traficul organic (neplatit) in directia respectiva.

2.Ce pret are SEO?

Preturile pentru serviciile SEO pot varia foarte mult in functie de talentul, expertiza si intentiile celor care ofera serviciile. Firmele care ofera SEO la preturi derizorii tind de obicei sa foloseasca tehnici tip „black hat” ori sa utilizeze strategii necorespunzatoare. Acest lucru poate duce la penalizari, la scaderea traficului si spam.

Preturile oferite de catre agentii tind sa fie ceva mai mari, dar macar aveti convingerea ca platiti pentru experienta, etica, eficienta si rezultate.

3.Care sunt cele mai importante motoare de cautare?

Google este incontestabil cel mai mare motor de cautare, cu un procent de 67% din totalul interogarilor. Google este urmat de Bing (circa 17% din suma interogarilor), Yahoo (circa 12 % din totalul cautarilor) si alte motoare (4%).

4.Dupa ce incep sa fac SEO, in cat timp se vad rezultatele? Mai exact, in cat timp o sa ma pozitionez mai sus in clasamente?

Trebuie sa intelegeti un aspect important: SEO nu este o strategie care se intampla de pe o zi pe alta. Este un proces extrem de complex si laborios. In primele luni de obicei se actulizeaza site-ul si se asteapta re-scanarea acestuia pentru indexarea modificarilor. In functie de dimensiunea si complexitatea site-ului, de frecventa de accesare a crawlerelor motoarelor de cautare poate dura intre 3 si 9 luni pana sa puteti observati imbunatatiri la nivel de ranking.

seo

5.Ar trebui sa folosesc si PPC in paralel cu SEO?

PPC (Pay Per Click) este reprezinta un instrument suplimentar puternic care poate veni in completarea eforturilor SEO si poate aduce contributii importante in directia cresterii traficului relevant. In functie de particularitatile unui site, domeniul in care activeaza si competitivitatea cuvintelor cheie vizate, o agentie seo buna poate recomanda strategia PPC acolo unde este justificata.

6.Care este mai bun: SEO sau PPC?

Ambele strategii au avantaje si dupa cum argumentam la intrebarea anterioara de dorit este sa le folositi in paralel. Ambele sunt vitale pentru succesul echipei de seo. Nu ati putea stabili autoritatea unui domeniu, afinitatea unui brand organic si o prezenta online desavarsita fara SEO. Pe de alta paret, nu ati putea viza in profunzime perspectivele pe criterii demografice sau pe cuvinte cheie fara PPC (pay per click).

7.Ce este de preferat: SEO sau SEM (Search Engine Marketing)?

SEO este o disciplina inclusa in SEM. Practic SEM include PPC si SEO. Daca se afla in motoarele de cautare, puteti presupune ca este vorba despre SEM (marketingul motoarelor de cautare).

8.Cum/ de unde pot sa invat SEO?

Exista o multime de resurse formidabile din care va puteti inspira pentru a invata seo. Daca banii nu reprezinta o problema pentru dumneavoastra si vreti sa acumulati informatii clare intr-un timp scurt, cea mai buna metoda este sa urmati niste cursuri de seo. Daca vreti sa invatati seo in mod gratuit, vestea buna este ca se poate. Trebuie doar sa doriti acest lucru, sa perseverati si sa fiti curios. Pe Internet exista o multime de informatii in romana si in engleza, foarte bine structurate si cu exemplificari. In plus, exista pagini de facebook care va tin la curent cu ce se intampla pe piata seo, jurnale, newslettere si chiar carti in format digital sau tiparite.

9.Ar trebui sa mai investesc in SEO daca in prezent ma bucur de un ranking bun, multumitor?

Cu siguranta. Atingerea obiectivului de ranking (pozitionare in motoarele de cautare) este o calatorie pana la jumatatea drumului. Pentru ca motoarele de cautare se dezvolta constant si isi actualizeaza algoritmii, rankingul poate varia de la o zi la alta. Mentinerea unui ranking implica cercetari constante, actualizari si evaluari cu scopul de a mentine pozitia unui site in topul clasamentului. Daca veti inceta sa mai investiti in SEO dupa ce va veti atinge obiectivul de ranking exista o posibilitate foarte mare ca in urmatoarea perioada sa pierdeti acest loc preferential.

10.Dupa cat timp o sa creasca traficul pe site?

In mod tipic traficul este un rezultat direct al cresterii rankingului. Acest lucru inseamna ca dupa ce veti incepe sa observati imbunatatiri pe partea de ranking, automat site-ul va inregistra cresteri de trafic (cresterile sunt treptate). Este important sa retineti ca atat rankingul cat si traficul pe site nu ofera rezultate instantanee – dureaza cateva luni pentru a finaliza actualizarile necesare si pentru a le indexa inainte de a incepe sa observati aceste cresteri.

11.O agentie de seo poate sa-mi garanteze o anumita pozitie in motoarele de cautare, dupa ce voi investi in SEO?

Nu. O agentie etica de SEO nu poate garanta ceva ce nu poate controla. Daca o firma de seo va promite acest lucru, ar trebui sa va puneti un semn de intrebare. Iata de ce.

In realitate nu exista nicio modalitate de a cunoaste 100% cum se va comporta un site si ce pozitia va putea sa ocupe in motoarele de cautare, dupa implementarea strategiilor de SEO. Acest lucru se intampla din cauza politicilor motoarelor de cautare care se afla intr-o continua schimbare. Din acest punct de vedere, sa garantezi o anumita pozitia in clasamente este complet ne-etica.

Daca o companie sustine ca este partenera Google si ca poate sa va ajute contra-cost „in mod prioritar” pentru ca site-ul dumneavoastra sa fie mai bine pozitionat in motoarele de cautare, sa nu credeti nicio clipa acest lucru.

agentie seo

12. Nu este mai usor sa cumpar linkuri?

Poate ca este mai usor din anumite puncte de vedere, dar este mai nesanatos. Desi linkbuilding-ul poate fi o componenta SEO extrem de importanta, linkurile cumparate si linkurile care provin din site-uri spam sau dubioase, pot afecta pozitia unui site in motoarele de cautare. Prin misiunea pe care o au, motoarele de cautare cauta permanent linkuri de acest fel. De fapt, seria de actualizari de algoritmi Google Penguin se axeaza in primul rand pe sanctiunea siet-urilor care primesc in mod nefiresc legaturi prin intermediul unor scheme de schimb de linkuri, prin cumpararea de linkuri sau prin linkuri de pe site-uri de spam. Daca un site ajunge sa fie penalizat de Google el poate inregistra pierderi masive de trafic iar recuperarea este un proces extrem de dificil si consumator de timp.

13. O agentie seo poate sa ma ajute sa obtin o pozitie mai buna in motoarele de cautare dupa cuvinte generale cum ar fi fotograf sau mobila?

Astfel de termen generali sunt extrem de competitivi si automat costisitori pentru a se lucra pe ei (din punct de vedere seo). Din punct de vedere al relevantei nu se merita sa mergeti pe termen generali. Daca sunteti fotograf de nunti in Bucuresti, nu are rost sa investiti intr-o strategie de seo care sa va ofere o pozitie mai buna in clasamente dupa cuvantul „fotograf”. In schimb, merita sa va concentrati eforturile pe cuvantul cheie specific (de exemplU: fotograf nunti bucuresti).

14. La cat timp isi actualizeaza motoarele de cautare algoritmii sau calcului de clasare?

Aceasta este o intrebare dificila. Adevarul este sa doar tehnicienii din spatele motoarelor de cautare stiu sigur acest raspuns. Zvonurile spun ca anual au loc peste 500 de actualizari. Pentru ca motoarele de cautare sunt intr-o permanenta evolutie si schimbare, este critic sa ramaneti conectat la modificari si sa va folositi strategii etice si durabile.

15. Ce tip de software seo recomandati?

Raspunsul depinde in mare parte de obiectivele pe care le aveti. De exemplu Ahrefs este foarte bun pentru continutul competitorilor si backlink research. Exploratorul de continut Moz Pro este ideal pentru comentalii unlinked. In fie, SEMrush este excelent pentru trackingul vizibilitatii si al rank-ului. Pana la urma este o chestiune de preferinte intre cele trei. In afara de acestea exista si alte tool-uri software utile, cum ar fi Spyfu si DeepCrawl.

16.In ce sens putem spune ca SEO se schimba?

In diferite sensuri, dar cea mai notabila schimbare se intampla pe partea de mobile. Deja utilizatorii migreaza puternic de pe desktop spre dispozitivele mobile (smartphone-uri, tablete etc). De curand Google a facut public faptul ca ia in considerare viteza de incarcare a paginii mobile drept un important factor de clasificare. Daca vreti sa va aliniati noilor tendinte, investiti in optimizarea site-ului pentru afisare mobile.

17. Cum incep practic o campanie de seo?

Ce ati facut pana acum in acest sens? Daca raspunsul este „nimic”, atunci primul lucru spre care trebuie sa va orientati tine de audit-ul site-ului. Acest lucru va permite sa identificati si sa corectati brokenlink-urile, ca toate meta tag-urile sunt in ordine si ca viteza de incarcare a paginii este suficient de mica. Search Console este un tool foarte bun pentru „Crawl Errors”, alaturi de alte programe software care va pot ajuta sa diagnosticati viteza si utilitatea site-ului dumneavoastra. Dupa ce va asigurati ca paginile sunt coerente si corecte din punct de vedere seo, puteti trece la keywords research si ulterior la creare de continut.

18. Si totusi ce inseamna keyword research?

Keyword research va ajuta sa determinati ce cuvinte cheie sunt relevant pentru paginile curente si viitoare din site. Este o modalitate prin care puteti identifica ce cauta utilizatorii prin intermediul motoarelor de cautare – astfel puteti publica si promova continut ce va putea sa apara ca rezultat pentru aceste interogari.

keyword research

19. Cum fac keyword research?

Puteti folosi tool-uri speciale puse la dispozitie de Moz, Ahreft, SEMrush si altii. Exista de asemenea un Keyword Planner de la Google si WordStream’s Free Keyword Tool pentru profesionistii seo de top. Cand va decideti asupra unui astfel de tool, este important sa raspundeti la cateva intrebari:

  • Ce subiecte sunt legate de afacerea mea?
  • Ce subiecte sunt legate de produsele/ serviciile pe care eu le ofer?

Treptat veti reusi sa generati liste mari de cuvinte cheie potentiale. Ulterior puteti restrange lista la cateva preferinte.

20. Unde trebuie sa plasez cuvintele cheie stabilite?

Cel mai probabil ati auzit ca nu se recomanda alimentarea fortata cu aceste cuvinte cheie. Din contra, rezultatele pot fi usturatoare si extrem de artificiale. Dar in general cuvantul cheie pentru care optimizati o pagina ar trebui sa apara in titlu, in primul paragraf al introducerii, intr-un subtitlu H2 (ideal sub forma de intrebare) si ici si colo de-a lungul continutului.

21. Blogurile sunt utile pentru SEO?

Cu siguranta! Fieacare bucata noua de contint pe care il creati si il publicati poate fi o noua oportunitate de a castiga o pozitie mai buna in motoarele de cautare pentru anumite cuvinte cheie, legate de afacerea dumneavoastra. Cu cat un blog este mai calitativ, cu atat aveti mai multe sanse sa bifat in rezultatele cautarilor organice, pe felia dumneavoastra de activitate.

22. HTTPS influenteaza SEO?

Daaa!! Daca nu sunteti familiarizat cu HTTPS, este esential sa creati o forma sigura de tip HTTP. Google priveste site-urile HTTPS ca fiind sigure, favorabile. Pe acestea le indexeaza prima data si recunoaste HTTPS ca factor de ranking. HTTPS este mai rapid decat HTTP ceea ce poate influenta rata de click. Prin urmare, trecerea la HTTPS va influenta pozitiv pozitia ocupata in clasamente.

23. Meta tag-urile SEO sunt importante?

Da, dar nu toate. Exista patru tipuri de meta tag-uri:
a) Meta Keywords Attribute – Cuvinte cheie pe care le considerati relevante pentru un site.
b) Title Tag – Titlul paginii.
c) Meta Description Attribute – O mica descriere a paginii.
d) Meta Robots Attribute – Un indiciu pentru crawlerele motoarelor de cautare (robots) pentru a intelege mai bine ce face pagina respectiva.

Meta Keywords Attribute este depasit si nu merita prea mult interes. Cel mai probabil Meta Robots Attribute este deja setat pe „index/follow”. In schimb nu ar trebui sa subestimati title tag-ul si meta description. Acestea ajuta motoarele de cautare sa afle despre ce este pagina dumneavoastra si nu trebuie ignorate.

24. Ce este robots.txt?

Este un fisier text din directorul radacina al site-ului care instruieste motoarele de cautare cum sa va scaneze paginile.

intrebari seo

25. Categoriile sunt utile pentru SEO?

Da. Ordonati paginile in categorii si puteti impiedica paginile individuale sa concureze intre ele.

Intrebare cu raspuns bonus: Ce poate face seo pentru afacerea mea?

Daca marketingul online face parte din business-ul dumneavoastra (si ca sa fim siguri, in zilele noastre, ar trebuie sa fie asa), atunci SEO poate fi un instrument extrem de valoros. Nu va costa nimic sa faceti un keyword research, sa intocmiti o strategie de continut si sa implementati niste practici eficiente de linkbuilding intern si extern.

Pe de alta parte, dupa ce veti incepe sa gustati din roadele oferite de seo, va fi greu sa va continuati activitatea fara el si veti dori sa faceti mai mult de atat: veti lua in considerare serios contractarea unei agentii de seo cu expertiza necesara pentru a va propulsa pe cele mai inalte culmi ale clasamentelor, pe termen lung.

Daca publicul targetat se poate baza pe dumneavoastra pentru a gasi resurse relevante si de calitate in partea de sus a SERP, atunci el se va apropia mai mult de produsele si serviciile pe care le oferiti.

Astfel SEO poate transforma un business mediocru intr-unul de succes, popular si profitabil.