Ce inseamna SEO Off Page?

seo off page

SEO Offpage face referire la pachetul de tehnici utilizate pentru a imbunatati pozitionarea unui site web in pagina rezultatelor motoarelor de cautare (SERP). Cu toate ca multe persoane asociaza seo offpage cu link building, adevarul este ca el inseamna mult mai mult. De obicei, seo offpage implica metode principale de promovare (lasand deoparte designul site-ului) cu scopul de a pozitiona mai bine un site in rezultatele afisate in motoarele de cautare.

La un nivel mai detaliat, seo offpage se refera la actiunile ce pot fi intreprinse pe un site web, astfel incat acesta sa fie cat mai abil imbunatatit pentru motoarele de cautare.

SEO On Page versus SEO Off Page

Optimizarea onpage este procesul de imbunatatire a site-ului in cautari. Poate include modificari structurale (pentru ca motoarele de cautare sa poata scana si indexa cu succes paginile web), revizuirea codului (cum ar fi tag-urile HTML) si optimizarea continutului (plasarea de cuvinte cheie in locurile potrivite). Aceasta tehnica seo necesita acces la partea din spate a site-ului web.

Spre deosebire de SEO On Page, SEO Off Page are in vedere actiunile ce se pot realiza in afara limitelor unui site. Insasi denumirea sa este foarte sugestiva in acest sens. Se concentreaza pe promovarea site-ului prin intermediul Internetului. Strategiile SEO pot include trimiteri la motoarele si directoarele de cautare, imbunatatind astfel calitatea legaturilor inbound (care se mai numesc „link juice”) si dezvoltarea linkurilor.

Pentru cele mai bune rezultate seo si imbunatatirea rankingului in motoarele de cautare, ambele solutii se implementeaza.

De ce este important SEO Off Page ?

Algoritmii de cautare si factorii de clasificare se modifica in mod constant si aceasta este o certitudine. Dar, comunitatea SEO considera ca relevanta, credibilitatea si autoritatea pe care SEO Off Page le injecteaza spre un site inca joaca un rol major in capacitatea de clasificare a unei pagini.
Studiile arata ca factorii SEO Off Page cantaresc peste 50% din capacitatea de ranking a unui site. Iata de ce:

Motoarele de cautare au incercat intotdeauna sa gaseasca o modalitate cat mai eficienta de a oferi utilizatorilor ce interogheaza cele mai bune rezultate.

Pentru a-si atinge acest scop, motoarele de cautare tin cont de factorii on-site seo, de alti factori de calitate si de SEO Off Page .

SEO Off Page ofera indicii foarte bune cu privire la modul in care alte platforme si alti utilizatori percep site-ul ca fiind unul special. Cel mai probabil o pagina calitativa si utila are referinte (adica link-uri) care provin de la alte site-uri web, exista pe platformele de socializare (Facebook, Twitter, Pinterest etc) si are mare sanse sa fie remarcata, distribuita.

Componente principale seo offpage

Cele mai importante activitati ce se pot realiza off page au legatura cu urmatoarele domenii:

  1. Link Building
  2. Social Media Marketing
  3. Social Bookmarking

In continuare le vom analiza pe fiecare in parte si vom incepe cu cea mai putin importanta.

  1. Social Bookmarking

Aceasta componenta si-a pierdut din popularitate in ultimii ani, dar inca ramane o modalitate foarte buna de a obtine trafic pe site. In functie de nisa, puteti identifica anumite site-uri pentru a va promova produsele, serviciile sau brandul prin continut util, de calitate.

2. Social Media Marketing

Social Media este o alta componenta inclusa in SEO Off Page si este un fel de link building in esenta. Totusi este interesat sa observam ca mai toate linkurile care provin din site-urile de social media (Facebook, Twitter etc) sunt de tip „nofollow”. Asta nu inseamna ca sunt lipsite de valoare. Din contra. Comentariile de pe Social Media castiga teren, deoarece factorii de clasificare si configurarea corecta a profilurilor social media pot stimula actiunile si rezultatele SEO.

3.Link Building

Am lasat aceasta componenta la final pentru ca tinde sa fie cea mai importanta, eficienta si populara metoda – parte din intreg-ul SEO Off Page. Ea are la baza urmatorul principiu: construirea de legaturi externe care sa duca spre site-ul de promovat. Astfel site-ul respectiv poate aduna cat mai multe aprecieri si se poate strecura abil printre concurenti pentru a se pozitiona cat mai sus in clasamentele motoarelor de cautare.

Iata un exemplu: daca va place articolul din aceasta pagina il puteti mentiona pe site-ul dumneavoastra, pe un blog, intr-un comentariu pe alta pagina etc – si in acest caz motoarele de cautare vor repera indiciul conform caruia aceasta pagina are informatii utile si de interes.

Cunoscand acest lucru, de-a lungul anilor dezvoltatorii de pagini web si specialistii seo au incercat tot felul de metode creative de a construi linkuri spre site-uri pentru care lucrau, cu scopul clar de a le propulsa in varful clasamentelor. Haideti sa aruncam o privire asupra catorva astfel de metode:

  • Directoare de bloguri. Sunt un fel de pagini aurii, cu o pagina rezervata unui site si link-ul aferent
  • Directoare cu continut partajat. Unele site-uri de tip hubpage permit publicare de continut in schimbul posibilitatii de a introduce linkuri spre o anumita pagina web.
  • Forumurile. Multe persoane au inceput la un moment dat sa comenteze pe forumuri cu unicul scop de a obtine cat mai multe legaturi spre site-ul lor (deoarece includeau linkurile spre site in semnatura de la final).
  • Comentarii cu linkuri. Ideea este similara cu cea a semnaturilor de pe forumuri: de a comenta pe un alt site sau blog, cu scopul clar de a insera un link spre pagina ta. Lucrul acesta a fost atat de fortat la un moment dat incat puteai gasi foarte des comentarii semnate de „Cum sa gatesti ca un expert” sau „Cum scapi de kg in plus” sau „Unde gasesti haine de firma ieftine” etc etc – credem ca ati prins ideea.
  • Scheme de schimburi de linkuri. In loc sa incercati sa publicati continut, puteati sa colaborati cu webmasteri si sa faceti schimb de legaturi (de exemplu: doua site-uri fac schimb de legaturi intre ele/ link exchange).
  • Directoare de articole. Publicarea unui articol in directoare permite unui site sa insereze un link care sa-i trimita pe vizitatori pe acea pagina. Unele directoare de articole acceptau doar continut original si unic, in timp ce altele erau mult mai permisive (pana la a accepta texte deja publicate).

Aceste metode sunt de ordinul trecutului si acolo ar trebui sa ramana, pentru ca nu merita sa le testati.

Daca incercati sa „pacaliti” motoarele de cautare construind linkuri in mod nefiresc, cel mai probabil veti sfarsi prin a fi penalizat – in loc sa cresteti ca pozitie in motoarele de cautare, veti obtine fix efectul invers. De aceea, este mai bine sa nu apelati la aceste metode invechite si ineficiente de SEO Off Page.

optimizare seo off page

Ce avantaje aduce SEO Off Page?

O strategie SEO Off Page bine pusa la punct va genera urmatoarele beneficii pentru detinatorul paginii web:

  • Site-ul va creste in clasamentele motoarelor de cautare. Va avea o pozitie mai inalta in cadrul SERP-urilor, iar acest lucru inseamna automat mai mult trafic (mai multi vizitatori pe site, mai multe comenzi, mai multe conversii).
  • PageRank- ul va creste. Acest factor PageRank denumeste un numar intre 0 si 10 care arata cat de important este un site in spectrul Google. Este unul din motivele pentru care Google s-a bucurat de un succes imens in selectarea, ordonarea si afisarea celor mai relevante rezultate. PageRank este unul din cei 250 de factori pe care Google ii foloseste cu scopul de a ordona paginile web.
  • SEO Off Page inseamna mai multa expunere. Un ranking mai bun inseamna automat o expunere mai mare, din moment ce o pagina se va plasa pe cele mai inalte pozitii in motoarele de cautare. Site-ul va avea mai multe linkuri, va primi mai multe vizite si se va vorbi despre el mai mult pe retelele sociale – iar acest proces poate sa evolueze, brandul devenind din ce in ce mai popular in online.

Sfaturi pentru optimizare off page:

  • Plasati texte si articole interesante, captivante si relavante pe site-uri cu autoritate sporita sau in publicatii online foarte populare ori de nisa.
  • Realizati video-uri atractive despre produsele sau serviciile pe care le vindeti. Incarcati aceste filmulete pe platformele de socializare – Facebook, YouTube. Faceti acest lucru in mod constant si roadele nu vor intarzia sa apara. In descrierile din materialul video puteti adauga linkuri spre website-ul dumneavoastra.
  • Creati si distribuiti infografice utile; rezultatele pot fi uimitoare. Ce este infograficul? Un fisier tip imagine, de mari dimensiuni, care trateaza un subiect in mod schematic (cu explicatii detaliate, pentru a fi cat mai bine intelese de catre cititor). Astfel de infografice tind sa fie usor distribuite spre alte pagini web.
  • Concentrati-va o buna parte din resursele alocate promovarii online spre Social Media.
  • Blogging. Investiti in continut de calitate, util pentru posibilii dumneavoastra clienti. Deja foarte multe site-uri au inteles cat de important este sa aiba un blog populat cu articole informationale conectate de activitatea, produsele si serviciile oferite. Ce puteti face este sa cresteti un blog pe care sa postati continut cu link spre pagini din site.
  • Partajarea imaginilor. Realizati imagini de calitate despre produsele sau serviciile pe care le oferiti si distribuiti-le pe platformele binecunoscute – Pinterest, Flickr sau Instagram. Acesta este un mod foarte eficient de atragere a linkurilor de calitate spre un anumit site.
  • Guest posting este despre a posta ca „musafir” un articol pe un alt site unde exista posibilitatea de a insera link spre site-ul dumneavoastra.
  • Social Bookmarking. Faceti cont pe platformele de socializare (daca nu aveti deja) si adaugati linkuri spre site-ul dumneavoastra – de exemplu cand va descrieti activitatea pe pagina de prezentare de pe Facebook sau Twitter.
  • Atentie la broken link- building. Cautati bloguri ori platforme web din domeniul in care activati si identificati link-uri broken. Orice site are un astfel de link. In momentul in care ati identificat un website cu autoritate sau un blog influent cu link broken, luati masurile necesare pentru adaugarea unui link spre site-ul dumneavoastra ca si referinta. In acest caz, este foarte util sa aveti la indemana un text de calitate si relevant pentru a-l folosi drept referinta.

Legat de seo off page si strategia de link building trebuie sa fiti mereu cu ochii pe Google si sa anticipati reactia sa. Cel mai rau lucru care se poate intampla unui site este sa fie penalizat de Google, procedeul de restabilire fiind unul extrem de dificil.

seo off page

SEO off-page NU functioneaza eficient daca SEO Onpage nu e pus la punct

De fapt cele doua componente SEO conlucreaza pentru obtinerea celor mai bune rezultate de optimizare. Acolo unde SEO onpage nu poate da randament, intervine optimizarea seo off page.

Faptul ca optimizarea seo off page nu este eficienta fara seo onpage nu este un lucru rau, ba chiar are sens pentru o multime de site-uri.

Daca nu exista o buna optimizare seo onpage, SEO Off Page nu va putea fi eficient. Asta pentru ca nimeni nu-si doreste sa se lege de un site (sa fie asociat cu el) daca arata dubios sau invechit. In cazul in care au trecut peste 10 ani de cand ati creat site-ul, cu siguranta merita sa faceti un upgrade. Daca site-ul este plin de greseli de ortografie/ gramaticale sau are informatii nerelevante, invechite, cu siguranta nu o sa va puteti bucura de aprecierea vizitatorilor si de timpul lor.

In mod similar, este greu de crezut ca vreun vizitator va fi tentat sa distributie continutul de slaba calitate pe care il oferiti. Iar daca oamenilor nu li se pare interesant un site, daca nu il partajeaza, cel mai probabil nimeni nu va citi acel continut. Automat nu puteti spera la toate avantajele pe care le poate aduce seo.

Si mai sunt alte lucruri, mai putin evidente – cum ar fi blocarea accidentala a indexarii via robots.txt sau folosirea scripturilor on-site care impiedica motoarele de cautare sa aiba acces la tot continutul unui site.

Cand exista astfel de probleme, off page seo nu poate aduce rezultate eficiente. In concluzie, incepeti cu metodele de optimizare onpage si continuati cu cele offpage, fara sa le dati uitarii pe primele. SEO inseamna o suma de eforturi directionate spre ambele componente.

Concluzie

SEO Off Page este la fel de important ca seo onpage. Campaniile de succes tin cont de ambele componente seo, in aceeasi masura. In ceea ce priveste link building -ul recomandarea comunitatii specialistilor este sa nu alegeti calea cea mai simpla. In schimb, vizati site-uri cu autoritate sporita. Cu cat este mai dificil sa obtineti un link, cu atat el va avea o valoare mai mare pentru site-ul dumneavoastra si pentru scopul general al campaniei seo implementate.