Ce inseamna Link Building? Definitie
Procesul de Link Building presupune obtinerea de legaturi pentru o anumita pagina; legaturi provenite din mai multe site-uri terte. Specialistii de marketing si firmele ar trebui sa fie interesate de link building pentru a atrage mai mult trafic pe site, pentru a-si spori autoritatea, pentru a-si promova brandul si pentru a avea mai mult succes.
Anatomia unui link
Cea mai uzuala analogie a unui link este votul. Daca pagina A se leaga de pagina B, atunci pagina A sugereaza ca pagina B este o pagina buna (pagina A apreciaza pagina B). Singura complicatie minora ramane eticheta nofollow. Pe scurt, nofollow tag permite adaugarea de linkuri unei pagini care creaza o legatura de acces (pe care se poate face click) pe o alta pagina, fara ca linkul sa transmita un vot. Acestea sunt folosite pentru anunturile cu text link, care directioneaza trafic spre o alta pagina fara a acorda un vot (o reala apreciere).
De ce merita sa investim in Link Building?
Stim ca algoritmii Google sunt in permanenta evolutie, dar backlinkurile raman un factor foarte important in modul de functionare al motoarelor de cautare – practic ele tin cont de aceste backlinkuri atunci cand determina ce site-uri se clasifica pentru anumite cuvinte cheie. Crearea de link-uri este una din multiplele tactici utilizate in optimizarea motoarelor de cautare (SEO), pentru ca linkurile reprezinta un indiciu major pentru Google (ii arata acestuia ca pagina dumneavoastra este o sursa demna de mentionat utilizatorilor). In concluzie, site-urile cu mai multe backlinkuri tind sa castige o pozitie mai buna in clasamentele motoarelor de cautare.
Totusi, construirea linkurilor din exterior este o actiune extrem de sensibila. Asta pentru ca exista un mod corect si un mod incorect de a construi linkuri spre o anumita pagina. Daca sunteti interesat de eficienta site-ului si a afacerii pe termen indelungat, atunci ar trebui sa fiti preocupat exclusiv de linkbuilling-ul natural. Acesta are in vedere mai degraba linkurile castigate decat pe cele cumparate sau dobandite prin tactici manipulative (cunoscute si sub denumirea de black-hat SEO, o practica riscanta prin care site-ul poate fi penalizat drastic de catre motoarele de cautare).
Construirea linkurilor organice este cu siguranta un proces dificil si consumator de timp. Nu toate link-urile sunt importante: Un link provenit de pe un site cu autoritate sporita are un impact mai puternic asupra clasamentelor motoarelor de cautare, in comparatie cu un link de pe un site minor sau lansat de curand. Totusi, link-urile de calitate premium se obtin destul de greu.
In continuare o sa va aratam cum puteti crea link-uri de calitate care sa va imbunatateasca pozitia in motoarele de cautare pe cale organica, fara a incalca regulamentele Google.
Importanta linkbuilding -ului pentru SEO
Constructia linkurilor este importanta din perspectiva modului in care functioneaza Google – algoritmii dupa care clasifica paginile web. De altfel, Google indeamna webmasterii sa imbunatateasca pozitia paginilor prin cresterea numarului de site-uri calitative care fac trimitere la paginile respective.
Sa luam un exemplu si sa presupunem ca avem un site care promoveaza saltele memory. Suntem in competitie cu un alt producator de saltele memory. Unul din factorii de clasificare pe care Google ii va avea in vedere in determinarea modului de clasificare a paginilor respective este popularitatea linkurilor. Daca site-ul nostru are 3 linkuri exterioare, iar competitorul nostru are 2 linkuri exterioare, am putea admite ca noi vom intra primii in gratiile lui Google.
In realitate nu se intampla chiar asa intotdeauna. Asta pentru ca acest exemplu ofera o intelegere vizuala generala a motivului pentru care link building-ul este important. Dar nu ia in considerare mai multi factori cheie cum ar fi:
- Credibilitatea si autoritatea de care se bucura paginile care fac legatura spre site-ul nostru
- Optimizarea SEO si de continut a site-urilor respective
- Textul de ancorare a linkurilor primite
In concluzie este important sa intelegem ca, dupa cum spune chiar Google, este mult mai probabil ca site-ul nostru sa fie mai bine clasificat in motoarele de cautare pentru cuvintele cheie vizate, daca putem obtine linkuri de pe site-uri externe cu o autoritate puternica.
3 Strategii simple de linkbuilding
Intrebarea este: Cum putem determina alte site-uri sa insereze in continutul lor linkuri spre pagina noastra?
Exista mai multe strategii de linkbuilding ce se pot utiliza pentru a castiga linkuri din exterior. Iata unele din cele mai importante:
1.Crearea si promovarea de continut.
Creati continut persuasiv, unic, util si calitativ. In acest mod veti reusi sa atrageti linkuri in mod natural, pentru ca alte site-uri vor dori sa va “citeze” in sursele lor. Nu asteptati ca cineva sa va identifice continutul si sa se lege de el, ci promovati-l.
2. Folosirea recenziilor, comentariilor si mentiunilor.
Incredintati produsul, serviciul sau site-ul influencerilor din domeniul dumneavoastra de activitate – aici vorbim de bloggeri foarte populari si apreciati in mediul online sau persoane cu o puternica influenta in social media (au multi fani sau followeri pe Facebook, Twitter si/ sau YouTube).
3.Linkuri din partea colaboratorilor si prietenilor.
Discutati cu prietenii si partenerii cu care colaborati in vederea obtinerii de link-uri dinspre ei spre site-ul dumneavoastra. Retineti insa ca relevanta este primordiala – legaturile care provin de pe site-uri cu acelasi domeniu de activitate sau care activeaza pe aceeasi nisa ca si pagina dumneavaostra vor avea automat o valoare mai mare comparativ cu legaturile provenite din site-uri aleatoare.
Linkbuilding-ul nu este ceva ce se intampla peste noapte. Poate dura ceva timp pentru a construi o retea solida de linkuri din exterior, dar daca aveti rabdare si perseverati, rezultatele nu vor intarzia sa apara. In schimb daca va grabiti si sunteti tentat sa cumparati linkuri externe cu scopul de a propulsa afacerea in primele pozitii pe Google, exista riscul sa fiti penalizat. In general, nu merita sa va asumati acest risc si sa va puneti in pericol site-ul.
Puteti face linkbuilding gratuit?
Sigur. Exista chiar o modalitate simpla si deseori subestimata de a crea linkuri spre paginile pe care vreti sa le imbunatatiti. In plus este o metoda pe care o puteti controla foarte bine: linkbuilding – ul intern sau crearea de legaturi interne.
Iata 3 factori de care ar trebui sa tineti cont pentru a stimula escaladarea unei pagini in clasamente:
- Calitatea paginii de legatura (Linking Page). Un factor esential este calitatea paginii de la care se trimite linkul. Motoarele de cautare sunt astfel programate incat considera ca linkurile care provin de la site-uri cu o calitate superioara pot avea o influenta mai mare si pot conta mai mult pentru cresterea pozitionarii in clasamente (asta comparativ cu pagini mediocre, care nu sunt atat de valoroase din punct de vedere al continutului).
- Anchor Text. Unul din cele mai importante elemente de care motoarele de cautare tine cont in clasarea unui site este textul propriu-zis pe care o pagina de legatura il foloseste pentru a se raporta la continutul dumneavoastra. Revenim la exemplu de mai sus cu “saltele memory”. Cand cineva “se leaga” de site-ul nostru cu saltele folosind textul “saltele memory”, acest lucru ne va ajuta sa ne clasam mai bine pentru acea expresie. In schimb, daca foloseste alt text cum ar fi “Magazin obiecte dormitor” pentru a face trimiterea spre site-ul nostru, atunci nu am putea avea acelasi avantaj de clasificare pentru expresia “saltele memory”.
- Pagina exacta din site la care face linkul trimitere. De foarte multe ori, atunci cand anumite persoane vorbesc despre un site, ele tind sa se raporteze la homepage. Acest lucru face ca paginile individuale sa fie mai greu de optimizat si pozitionat in motoarele de cautare.
Ce observam la acesti 3 factori este ca ei se intampla independent de vointa noastra; nu-i putem controla. Dar iata ce putem face in schimb:
- sa determinam ce anchor text folosim
- sa stabilim ce pagina indicam prin anchor text
- sa ne asiguram ca pagina de legatura are continut calitativ
Este foarte util sa construiti linkurilor externe spre site-ul dumneavoastra, dar daca va concentrati eforturile pe optimizarea acestor linkuri interne puteti crea link-uri de calitate in-bound, cu text de ancorare bogat spre paginile corespunzatoare. In final, veti putea sa obtineti o pozitie mai buna in clasamente profitand de aceasta metoda gratuita de linkbuilding.
Sfaturi si instrumentar pentru linkbuilding intern
Puteti gandi un sistem de legaturi interne intre paginile site-ului dumneavoastra in 3 pasi simpli:
Pasul 1: Cercetati cuvintele cheie pentru linkbuilding.
In prima instanta trebuie sa folositi un tool pentru keyword research care va sugereaza mai multe cuvinte cheie relevante si uzuale.
Pasul 2: Atribuiti cuvinte cheie continutului.
In continuare, trebuie sa grupati cuvintele cheie in mod strategic, construind un sistem informational de cautare facila.
Pasul 3: Pagini de legatura folosind textul ancora targetat (Targer Anchor Text).
Al treilea pas si ultimul este sa atribuititi cautarea cuvintelor cheie unui mecanism de interconectare inteligenta. Mai precis, puteti face acest lucru legandu-va de continutul in care se regasesc cuvintele cheie pe care le-ati identificat.
Poate ca cel mai important pas este ultimul. Trebuie sa va asigurati ca va conectati la paginile corecte cu textul de ancorare (anchor text) corect.
Iata 2 trucuri rapide care va pot ajuta in acest sens:
1.Folositi cautarea din pagina (Site Search). Acest lucru ar trebui sa fie relativ simplu si poate fi folosit in mai multe scopuri, dupa cum urmeaza:
- Identificarea acelor pagini din site care se pot folosi pentru a va conecta la o pagina noua. Cand creati continut nou, asigurati-va ca puteti cauta in site mentiuni sau variatii ale cuvintelor cheie asemanatoare la care vreti sa va conectati.
- Identificarea unei pagini care a fost creata pentru a va lega de ea. Un site poate avea mai multi autori de continut. In acest caz, s-ar putea sa aveti o idee vaga in legatura cu crearea unei pagini despre “saltele memory”, insa nu cunoasteti titlul paginii sau URL-ul. Ce puteti face este fie sa tastati cuvantul cheie in caseta de cautare din site pentru a gasi pagina de corespondenta, fie sa apelati la Google.
Pentru a face acest lucru trebuie doar sa tastati in Google urmatoarea fraza:
“site: www.magazinsaltelememoryconfortabile.ro intitle: saltele memory”.
Vi se vor afisa toate paginile care contin aceasta expresie pe care Google a indexat-o. Creati un cadru tip SEO LInk Building Wire Frame.
2. Pentru a face acest lucru, trebuie doar sa schitati cuvintele cheie vizate pe cele mai logice pagini.
Cum puteti sa obtineti linkuri de calitate prin Content Marketing?
Continutul este secretul din spatele backlink-urilor de valoare. Cu toate acestea, daca va veti concentra exclusiv pe publicarea continutului nu o sa bifati rezultate extraordinare. Altfel spus, anumite tipuri de continut functioneaza cel mai bine pentru linkbuilding. Deci iata 4 tipuri de continut care tind sa genereze cele mai multe linkuri:
- Elemente vizuale: imagini, diagrame, infografice, tabele si alt tip de continut vizual. De exemplu: cand publicati un infografic pe site, primiti un link de fiecare data cand cineva il partajeaza pe site-ul sau. Totusi, metoda are o limitare – nu functioneaza pentru continut bazat pe text.
- Postari tip lista: o lista numerotata cu trucuri, sfaturi, metode, motive, mituri etc. Toate acestea ofera informatii utile intr-un format aerisit, usor de digerat. Studiile arata ca aceste postari genereaza mai multe backlinguri decat filmuletele si chiar infograficele.
- Date si studii originale: continut care prezinta date noi intr-un anumit domeniu, cercetari, statistici sau studii de piata. Acest tip de continut se imprastie extrem de rapid.
- Ghiduri de informatii: sunt resurse exhaustive care acopera cam tot ce trebuie si vreti sa aflati despre un anumit subiect, intr-un singur loc.
Orice discutie despre linkbuilding ajunge la un moment dat sa se lege de Black Hat SEO.
Linkbuilding si Black Hat SEO
La prima vedere black hat link building este destul de usor de identificat: daca linkurile contravin regulilor Google, cel mai probabil este vorba despre black hat.
In general practica Black hat link building nu este recomandata pentru ca este extrem de riscanta si Google va poate penaliza.
- Google Penguin – face referire la o penalizare algoritmica ce vizeaza in mod clar site-urile care utilizeaza tehnici spam de linkbuilding. Pentru a evita acest lucru, construiti doar linkuri white hat.
- Manual Penalty/Linkuri nefiresti. In acest caz Google trimite un mesaj prin Google Search Console.
Concluzie linkbuilding
Exista doua mari posibilitati de a face linkbuilding: link spam si bazat pe merit. In mod evident, link spam necesita mai putin efort, dar prezinta dezavantajul de a nu fi o solutie viabila pe termen lung. In schimb, linkurile pe merit implica mai mult efort, dar au puterea de a crea legaturi puternice, care trec testul timpului.
Strategiile de linkbuilding pe care le veti adopta vor depinde in mare masura de viziunea si obiectivele dumneavoastra.